مشاوره آنلاین
مشاوره آنلاین
En
02122367958

سازه چادری هتل آزادی (بدنه خارجی وید) – مشهد

سازه چادری هتل آزادی
امتیاز دهید

جدول مشخصات سازه چادری هتل آزادی (بدنه خارجی وید) – مشهد

سال اجرا  1391
جنس لایه پارچه: ۹۰۰gr/m2/الیاف: پلی استر/ رویه:PVC / روکش محافظ:PVDF
مساحت 224 مترمربع
کارفرما اداره رفاه بانک صادرات
طراحی و معماری جناب آقای مهندس سهرابیان

هدف از ساخت سازه‌های چادری هتل آزادی :

هتل چهار ستاره آزادی مشهد درمجاورت بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) وبا انگیزه ارائه خدماتی متفاوت و شایسته برای میهمانان و زائران آن حضرت احداث و به بهره برداری رسید. اصلی‌ترین هدف احداث هتل مشهد، ارائه باکیفیت ترین سطح خدمات هتلی منطبق بر بالاترین استانداردهای ملی وجهانی برای میهمانان ومجاوران میباشد.

بدین منظور کارفرما اداره رفاه بانک صادرات ایران برآن شد طرح معماری نمای هتل آزادی که بوسیله ترکیبی از شیشه و سنگ ایجاد شده را با ایجاد المان سازه‌ چادری ارتقا بدهد. البته رعایت ضوابط معماری خاص درساختمانهای حریم مطهر رضوی از محدودیت شهرداری مشهد میباشد.

این پروژه توسط آقای مهندس سهرابیان طراحی شد و در سال 1391 به مساحت 224 متر مربع توسط شرکت آسمانه تولید و اجرا گردید. قسمت شیشه‌ای بکار گرفته شده در نما، به حالت محراب بر روی بدنه هتل قرار دارد که از این طریق نور را به قسمتهای درونی هتل می‌آورد.

قابل ذکر است وجود 3 سازه چادری در  هتل آزادی مشهد نشان از رضایت کارفرما میباشد.

مشخصات سازه چادری هتل آزادی:

در کنار محراب شیشه‌­ای نما؛ دو المان سازه‌ چادری طراحی شدند که از پایین‌­ترین نقطه بصورت مجزا ازهم؛ شروع به حرکت کرده (قاعده محراب شیشه‌ای ) و در بالاترین نقطه (نوک محراب شیشه‌ای ) به یکدیگر متصل می­شوند. در چنین فرم‌هایی که بصورت محراب هستند، همیشه نقطه راس اشاره‌­ای به سمت آسمان دارد و دراین پروژه علاوه بر محراب شیشه‌­ای، سازه‌های چادری نما نیز بگونه ­ای طراحی شده­ اند که تداعی کننده حس تعالی و عروج باشند.

در نمای هتل آزادی ازشیشه‌های دوجداره استفاده شده است. با توجه به این مورد، سازه‌های چادری هتل آزادی نیز بصورت دو لایه طراحی و اجرا شد تا علاوه بر زیبایی مورد نظربعنوان یک عایق حرارتی مناسب عمل کند.

در سازه‌چادری هتل، دو المان با فرم قله و دره (ridge and valley) می­باشند. این المان­ها اغلب بصورت افقی اجرا میشوند ولی در این موردخاص، به حالت عمودی و بر روی بدنه هتل نصب شده ­اند.

دیتیل-سازه-چادری-وید-هتل-آزادی

 

مرزهای پارچه در قسمت میانی از مرزهای محراب شیشه­‌ای تبعیت می­کند وانحنای پارچه هم سو باآن هست. ولی در قسمت­های بیرونی پارچه؛ انحنای پارچه بگونه‌ای انتخاب شده ­اند که یک فرم زیبا و جذاب برای پارچه به وجود آید.

سیستم اعمال نیرو به پارچه در این پروژه، سیستم کابلی می­باشد. در این حالت کابل­های تعبیه شده در حاشیه پارچه، تحت کشش قرار می­گیرند و باعث کشیده‌شدن پارچه به اطراف و در نهایت فرم گرفتن پارچه می­شوند. در قسمت وسط هر المان یک کابل در داخل پارچه در نظر گرفته شده است که باعث ایجاد فرمی شکسته و زیبا در پارچه میشود. شیوه قراردادن این کابل درون پارچه وهمچنین طریقه‌ی اعمال نیرو به آن از نکات بسیارمهم این پروژه است که این پروژه را ازپروژه‌های مشابه متمایز می­کند.

نکته حائزاهمیت این هست که میزان نیروی اعمال شده به سازه‌چادری از طریق کشش اولیه زیاد است و نیرویی که از طریق باد بر سازه چادری اعمال می­شود هم به آن اضافه میشود؛ لذا برای این پروژه از پارچه های PVC با وزن 900 گرم در هر مترمربع استفاده شده که مقاومت کششی و گسیختگی بالایی دارند..

هتل آزادی

 

سیستم ساختار فولادی سازه چادری هتل آزادی :

از نکات حیاتی در سازه­‌ چادری ایجاد تکیه‌گاه‌های مطمئن برای نگهداری و کشش پارچه می­باشد که معمولا بوسیله سازه‌­های فولادی تامین می­شوند. در سازه‌ چادری هتل آزادی قسمت­های فولادی بصورت نمایان و اکسپوز طراحی شده ­اند. المان­های فولادی مورد استفاده اکثرا دارای مقطع دایره هستند که تناسب بیشتری با جنس لطیف پارچه دارد.

علاوه بر سیستم سازه‌‌های فولادی که از ویژگی­های خاص این سازه‌پارچه‌ای است، اتصالات موجود در تکیه‌­گاه و فک­های کشش پارچه نیز بگونه­ای زیبا و دکوراتیو طراحی شده­اند که باعث زیبایی مضاعف در این سیستم پارچه‌ای می­شوند.

یکی از خصوصیات جذاب پارچه، عبور نور از این سازه­‌ها است. سازه‌های چادری بر اساس نوع مصالح پارچه‌ای مورد استفاده در آنها می­توانند میزان نور عبوری از خود را بین صفر تا پنجاه درصد کنترل کنند. این قابلیت سازه‌پارچه‌ای باعث میشود که نور ورودی به فضای داخل یک نور بسیار لطیف باشد. در پروژه هتل آزادی استفاده همزمان از شیشه و سازه های چادری باعث‌ شده است که در فضای داخلی هتل امکان ورود نور مستقیم آفتاب از قسمت شیشه­‌‌ای و نور ملایم و تلطیف شده از قسمت سازه‌چادری بصورت همزمان وجود داشته باشد. این قابلیت باعث می­شود که احتیاج به نورپردازی در فضای داخل به میزان زیادی کاهش یابد.

سازه پارچه ای هتل آزادی

 

سیستم هدایت آب باران سازه چادری هتل آزادی:

متداولترین سیستم هدایت آب باران سازه‌ پارچه‌ ای به این صورت است که آب سطح پارچه بصورت ریزشی ازلبه کار میباشد.

رنگ سازه‌های چادری:

در طراحی سازه چادری بدنه خارجی وید هتل آزادی تلاش شده است که رنگ این سازه ها با بنای ساختمان هماهنگی مطلوبی داشته باشد لذا برای پارچه و سازه فلزی از رنگ سفید استفاده شده است. سازه‌ چادری این پروژه بنابر درخواست طراح از پارچه gr/m29۰۰ با الیاف پلی استر و رویه PVC انتخاب شده است که محصول شرکت Ferrari میباشد.

 

 

ارسال نظر

سازه چادری اجرا شده در هتل آزادی

سازه-چادری-وید-هتل-آزادی

سازه پارچه ای وید مرکزی هتل آزادی – مشهد

سازه-های-چادری-بدنه-داخلی-وید-هتل-آزادی

سازه پارچه ای هتل آزادی (بدنه داخلی وید) – مشهد

02122367958
سلام
در واتس‌ اپ پاسخگوی شما هستیم