مشاوره آنلاین
مشاوره آنلاین
En
02122367958

نصب سازه چادری

نصب-سازه-چادری
امتیاز دهید

نصب سازه چادری کاری بسیار تخصصی است و اگر توسط پرسنل کار آزموده در زمینه پارچه انجام نشود، هدایت یک سرپرست با تجریه لازم است. به طور معمول ستون ها، قوس ها یا دیگر اعضای تکیه‌گاهی سقف پیش از بالا بردن غشای پارچه‌ای نصب می شوند و مراقبت‌های ویژه‌ای برای اطمینان از پایداری تکیه‌گاه‌ها در تمام مراحل نصب و فرآیند اعمال کشش صورت می‌گیرد.

سقف‌های مخروطی ابتدا از حلقه فوقانی خود آویخته می شوند و به صورت آزاد به لبه های تکیه گاه پایینی متصل می‌شوند سپس تیم نصب کننده سقف در اطراف لبه پایینی مشغول به کار می‌شوند و قبل از اینکه حلقه فوقانی به موقعیت نهایی خود برده شود و بدنه پارچه را پیش تنیده کند با کشیدن پارچه به سمت بیرون در جهت پود آنرا به تکیه‌گاه‌های پیرامونی محکم می‌کنند.

نصب-سازه پارچه-ای

بر خلاف مخروط‌ها بیشتر سقفهای متکی بر قوس فاقد ساز و کار اعمال کشش در راس هستند و برای برپایی به روش های متفاوتی نیاز دارند چون جهت الیاف تار پارچه اغلب کمترین میزان کشش را نیاز دارد برپاکنندگان سقف قبل از اینکه کار پرزحمت یعنی کشیدن الیاف پود به سمت بیرون و بستن پارچه به لبه‌های موازی با درزها را تکمیل کنند می توانند با سهولت بیشتر لبه‌های پارچه را که عمود بر درزها هستند با شروع از مرکز و خاتمه دادن به دو انتها محکم کنند.

فرآیند اعمال کشش در سازه هایی که در اطراف خود کابل دارند ساده‌تر از آنهایی است که لبه‌هایشان «ورق بست» دارد. در این حال ابزار و وسایل تنظیم کننده را میتوان در تکیه‌گاه‌های کابل محیطی نصب کرد تا فقط با کشیدن انتهای کابل‌ها امکان تحت کشش قرار دادن پارچه فراهم شود.

در سقف هایی که از کابل های تیزه و دره متناوب بهره می برند برخی یا تمام کابل ها ممکن است قبل از برپایی پارچه در محل خود قرار بگیرند و پارچه در پای کار به کمک سیستم ورق بست به کابل ها محکم می شود.

گرچه پارچه‌هایی که مدام در معرض وزش باد هستند و آنهایی که ضعیف مهار شده اند شاید به آسانی صدمه ببینند اما چنین خرابی‌هایی از نظر ایمنی اغلب خطرات به نسبت کمی دارند در حالی که ستون های تکیه گاهی و عناصر دیگر از این نظر خطرات بزرگتری دارند و استاندارد بالایی از ایمنی باید رعایت شود تا از پایداری آنها در طول نصب سازه چادری اطمینان حاصل شود. بنابراین گاهی باید کابل های موقت به صورت مکمل مهارها و کابل های پشت بند استفاده شوند.

گرچه فرایند الگو کردن در تلاش برای ایجاد غشایی است که طبق انتظار در سرتاسر سطحش تحت کشش باشد اما این فرآیند ناقص است. طراح باید این نکته را بداند که «روش کشیدن پارچه» عاملی تعیین کننده برای اصلاح انحرافات جزیی از الگوی دقیق است و این خطاهای ساخت در کشیدن پارچه برطرف میشوند.

نصب-سازه-چادری-کششی

در طی نصب سازه چادری نواحی مجاور نوک ستون ها و دیگر محل های منحصر به فرد به منظور آگاهی از میزان تنش پارچه در آن نقاط باید به صورت دوره ای بازرسی شوند. چین و چروکها به سادگی نشان میدهد که کدام ناحیه از پارچه دارای کشش کم یا فاقد کشش در جهت عمود بر چین هاست در حالی که شاید پیدا کردن نقاط دارای تنش بیش از حد، دشوارتر باشد. کارگران ممکن است همزمان با اعمال کشش به پارچه، افزایش سختی غشا را به کمک فشار پا یا دست امتحان کنند. با اینحال عواملی نظیر انحنای زیاد، دهانه‌های کوچک پارچه و همجواری با تکیه‌گاه‌ها همه می توانند موجب احساس سختی بیشتر در پارچه شوند در نتیجه یک سطح «سفت» لزوماٌ نشانگر پیش تنیدگی بیش از اندازه نیست.

در مجموع سازه های دارای انحنای ساده و تغییرات آرام کمترین نیاز را به الگو کردن دقیق دارند در حالی که برای انحناهای تندتر یا تغییرات شدید در انحنا دقت در الگو کردن ضرورت بیشتری خواهد داشت. گوشه های سقف های قوسی و رئوس مخروط ها مستعد ترین نقاط برای چین و چروک یا تنش بیش از اندازه هستند. بنابراین در نوک ستون ها یا محلهای اتصال به پایه های پیرامونی گاهی از چپگرد – راستگردها استفاده می شود تا پس از اینکه اعمال کشش به سقف تمام شد امکان تنظیمات موضعی فراهم شود.

بی نظمی هایی که در خلال کشیدن آشکار می شود شاید نتیجه بی دقتی در الگو کردن باشند و یا امکان دارد نشان دهنده بی دقتی در جانمایی نقاط مرجع در سازه تکیه‌گاهی هم باشند. این عیوب در هر شرایطی باید مورد توجه قرار گرفته و فوری اصلاح شوند چرا که خطاهای کوچکی که در ابتدایی نصب سازه چادری دیده می شوند ممکن است در طی فرآیند کشیدن برجسته‌تر شده و منجر به مشکلات بصری یا کارکردی در هنگام بهره‌برداری شوند.

نهایی کردن کشش یک سازه چادری مشابه با تنظیم دقیق یک گیتار است. موسیقی‌دان‌ها تشخیص داده‌اند که تنظیم هر یک از سیم‌ها موجب تغییر شکل خمشی گردن گیتار شده و بر روی سیم‌های دیگر اثر میگذارد. آنها سیم ها را به صورت پلکانی تنظیم میکنند و دوباره وارسی کرده و هر یک را به نوبت باز هم تنظیم می کنند تا یک هماهنگی نهایی حاصل شود. به همین نحو در یک سازه پارچه‌ای هم باید کشش به صورت تدریجی در سرتاسر پارچه تامین شود.

پس از اتمام عملیات نصب و پیش از اینکه سازه به مالک آن تحویل داده شود یک بازرسی کامل لازم است و کثیفی و لکه هایی که شاید در هنگام ساخت و برپایی به پارچه چسبیده باشند باید برطرف شوند. بازرسی ممکن است شامل برآورد ذهنی میزان کشش در سرتاسر غشا شود. تمام سطح پارچه باید برای کنترل پارگی ها یا دیگر آسیب‌هایی که ممکن است در طی برپایی اتفاق افتاده باشد وارسی شود.

ارسال نظر

02122367958
سلام
در واتس‌ اپ پاسخگوی شما هستیم