مشاوره آنلاین
مشاوره آنلاین
En
02122367958

معرفی انواع پارچه در سازه چادری

انواع-پارچه-سازه-چادری
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله در نظر داریم انواع پارچه سازه چادری را به صورت تکمیلی توضیح دهیم

سازه چادری در واقع پارچه ی کشیده شده در سطح هستند که یک سطح سه بعدی را ایجاد مینمایند و میتوان از آنها برای ایجاد سقف، سایبان یا المان تزئینی بهره برد.

با کشیدن این پارچه ها بوسیله اتصالات و کابل ها میتوان سطح باربری را ایجاد نمود که برای تحمل وزن خود و مراقبت از بارهای زنده و مرده طراحی شده و میتوان با بهره گیری از خاصیت سازه ای این پارچه ها دهانه های بزرگی را بدون تکیه گاه های میانی پوشش داد. این نوع از پارچه ها از سه جزء اصلی، زیرلایه PVC پارچه، بافت پلی استر EPS و پوشش بالایی PVC تشکیل شده است.

در ساخت سازه های چادری از چه پارچه هایی استفاده میشود؟

تمامی پارچه‌ها زمانی که در دو جهت مخالف کشیده شوند، کششی ایجاد میشود که آن پارچه را باربر میکند، اما برخی از پارچه‌ها ویژگی‌های متفاوتی را نشان می‌دهند.

در حال حاضر چهار نوع پارچه وجود دارد که امروزه برای سازه های پارچه ای کششی استفاده می شود:

پارچه های پنبه ای و پشمی

که قدیمی‌ترین ماده پارچه‌ای است که برای ساخت چادر و سایه‌بان در روزگار قدیم مورد استفاده قرار میگرفت. این نوع پارچه ها در دو مدل پارچه جناغی نخی سبک یا مقاوم سنگین استفاده می شد.

پارچه پلی استر با روکش پی وی سی

این نوع پارچه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و طول عمر آن بین 10 تا 20 سال است. بیش از 50 سال است که در کاربردهای متعدد در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است و جابه‌جایی آن برای کاربردهای موقت ساختمان آسان است. پارچه های PVC با استاندارد حریق B.S 7837 برای ایمنی مورد نظر قوانین آتش نشانی مطابقت دارد.

پلی استرها : خاصیت استحکام، دوام، هزینه و کشش باعث میشود که مواد پلی استر بیشترین استفاده را در سازه های پارچه ای داشته باشند. پلی استرهایی که لمینیت شده یا با فیلم های PVC پوشانده شده اند معمولاً کم هزینه ترین گزینه برای ساخت طولانی مدت هستند.

پارچه های پلی استر به 2 نوع تقسیم میشوند:

الف. پلی استرهای لمینیت شده با وینیل: یک پارچه چند لایه معمولاً از یک لایه پلی استر تقویت کننده تشکیل شده است که بین دو لایه فیلم PVC بدون تکیه گاه فشرده شده است. با این حال، برای بیشتر کاربردهای ساختار پارچه، به دو یا چند لایه پارچه یا فیلم اشاره دارد که توسط گرما، فشار و یک چسب به هم متصل شده و یک لایه را تشکیل می‌دهند.

ب. پلی استر با روکش وینیل: پلی استر روکش شده با وینیل از یک لایه پلی استر، یک عامل چسبنده و پوشش های PVC بیرونی تشکیل شده است. این پرکاربردترین ماده برای سازه های پارچه ای انعطاف پذیر است.

پارچه شیشه ای با روکش PTFE (فقط سازه های دائمی)

این نوع پوشانه بیش از 70 سال طول عمرمفید دارد و کاملا بی اثر است. تحت تاثیراشعه ماوراء بنفش تجزیه نمی شود و توسط اکثر قوانین ساختمانی غیر قابل احتراق در نظر گرفته می شود. PTFE با استاندارد حریق B.S 476 با کلاس ایمنی مورد نظر قوانین آتش نشانی مطابقت دارد.

PTFE-1024x504-1

 

فایبرگلاس :

فایبرگلاس بافته شده با روکش PTFE نیز یک ماده پایه پرکاربرد است. الیاف شیشه به رشته‌های پیوسته کشیده می‌شوند، سپس به صورت دسته‌بندی شده به نخ تبدیل می شود.

نخ ها برای تشکیل یک بستر بافته می شوند. فایبرگلاس دارای استحکام کششی نهایی بالایی است، رفتار ارتجاعی دارد و از تنش یا خزش قابل توجهی رنج نمی برد.

به دلیل بهره وری انرژی، دمای ذوب بالا و عدم خزش، پارچه های فایبر گلاس ماده انتخابی برای گنبدهای استادیوم و سایر سازه های دائمی بوده اند.

پارچه های فایبر گلاس نیز به دو دسته تقسیم می شوند: پارچه اولفین / پلی اولفین

فویل های ETFE (فقط سازه های دائمی)

این نوع از پارچه در واقع بالشتهای پر شده ازهوا می باشند که از چندین لایه پلیمرترکیبی اتیلن به نام تترافلورواتیلین تشکیل شده است. این فویل می‌تواند مانند محصولات شیشه‌ای لمینت شفاف باشد وهر سطحی از شفافیت را ایجاد کند.

ETFE-1024x504-1

پارچه های شیشه ای پی وی سی

این ماده برای سازه های کششی داخلی، مانند آتریوم (فضای بزرگ و باز میان ساختمان )مناسب می باشد، سیستم های کنترل تابش خیره کننده، با حداقل نیاز به تعمیر و نگهداری. پارچه های شیشه ای پی وی سی مطابق با استاندارد حریق B.S 476 با کلاس ایمنی مورد نظر قوانین آتش نشانی مطابقت دارد.

امیدواریم مقاله انواع پارچه سازه چادری جوابگوی سوالات شما در خصوص پارچه های مصرفی باشد

 

 

 

 

ارسال نظر

02122367958
سلام
در واتس‌ اپ پاسخگوی شما هستیم