مشاوره آنلاین
مشاوره آنلاین
En
02122367958

مزایای سازه چادری

مزایای-سازه-چادری
امتیاز دهید

در این مقاله قصد داریم به بررسی بخشی از مزایای سازه چادری بپردازیم. امروزه محبوبیت استفاده از سازه چادری در معماری، روز به روز در حال افزایش است. اما از مزایای سازه چادری چه اطلاعاتی دارید؟ آیا می دانید که این نوع سازه ها به لحاظ کاربری بسیار متنوع میباشند و بواسطه فرم طراحی آنها دارای کاربری های متفاوتی می باشند. سازه های چادری در عین زیبایی و مقاومت، در مکانهای مختلفی مانند آمفی‌تئاتر فضاهای باز، سیرک ها، نمایشگاه های روباز، محوطه بازی کودکان و آلاچیق ها و… کاربرد فراوانی دارند.

مزایای سازه چادری

  • طول عمر و دوام بالا

مهمترین ویژگی این سازه ها دوام و طول عمر بالای آنها می باشد. استفاده از آنها به عنوان سقف، سایبان و آلاچیق، برخلاف سایر مصالح رایج در ساختمان و بسته به کیفیت و برند پارچه مورد استفاده بین 15 الی 4۰ سال دوام و پایداری خواهند داشت. این عمر وابسته به پارامترهایی است که در طراحی در نظر گرفته شده اند نظیر میزان دوام پارچه، استحکام، کشیدگی و مقاومت کششی.

  • سازه ای سبک

یک سازه چادری نسبت به سازه ای سنتی با یک اندازه یکسان، وزن سبک تری دارد. در نتیجه برای مکانهایی که نیاز به سقفی سبک و کم وزن دارند بهترین گزینه برای پوشش می باشد.

  • عبور نور طبیعی

بهره مندی از نور طبیعی فضای زیرین سازه چادری قسمت جدا نشدنی از معماری سازه پارچه‌ ای است که جزء محسنات و مزایای اولیه آن به شمار می آید. غشاء PVC با اجازه‌ی عبور نور تا حد 50 % همراه با توزیع عالی، نقش ویژه و مؤثری در شادابی محیط داخلی سازه چادری ایفا میکنند. روکش PVDF با ایجاد سطحی براق بر روی پارچه‌های بکار رفته در سازه پارچه ای امکان انعکاس نورهای دکوراتیو را نیز فراهم میسازد.

پوشش‌های پارچه‌ای سفید می‌توانند هزینه‌های روشنایی را 50 تا 75 درصد نسبت به ساخت‌ و سازهای معمولی کاهش دهند، زیرا در توانایی انتقال نور باورنکردنی بوده و به طور طبیعی فضای داخلی را روشن می‌کنند. میزان نور طبیعی که به پوشش سفید نفوذ می کند، بسیار مطلوب و چشمگیر است.

  • دهانه های تحت پوشش بزرگ

یکی دیگر از مزایای سازه چادری پوشاندن دهانه های بزرگ با سرعت بالا در اجرا و در عین حال هزینه مناسب، سازه های پارچه ای کششی می باشند.

  • طراحی بهینه

در پروژه های سازه چادری می توان پارچه مورد نیاز برای سازه های کششی را  بصورت خیلی بهینه طراحی و محاسبه نمود. به عنوان مثال طرح‌های مخروطی و زین اسبی جزء ارزانترین طرحهای سازه چادری محسوب می شوند به این دلیل که تقریباً مصرف سازه فولادی و کارمزد ساخت آن در این طرحها به حداقل میرسد . این در حالیست که در طرحهای قوسی یا حتی فلت میزان مصرف سازه فولادی بالا رفته و بالطبع قیمت تمام شده آن نیز گران تر از نمونه های مخروطی و زین اسبی می باشد.

  • سرعت اجرا بالا

زمان یکی اصلیترین مزایای سازه چادری در انجام هر پروژه ای می باشد. سرعت بالا در تولید و اجرا ارزش این سازه ها را دو چندان می کند. سازه چادری معمولاً پیش از نصب توسط معماران طراحی شده و تمام جوانب آن پیش از نصب مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. در نتیجه نصب و پیاده سازی آن نسبت به سازه های سنتی آجری، اغلب سریع و مقرون به صرفه است.

  • قابلیت جابجایی سازه

سازه چادری را میتوان براحتی در یک فضا طراحی و اجرا نمود و سپس این سازه را دمونتاژ کرد و از آن در محیط دیگری استفاده نمود. به همین دلیل، عمر این سازه ها و قابلیت کاربرد آنها گسترده است. براحتی از این سازه ها می توان بعنوان سایبان حیاط یا سایبان ماشین استفاده کرد. بطور کلی، برخی سازه های پارچه ای به دلیل اجرای موقت و صرفاً برای مصارف نمایشگاهی و ساخت غرفه های نمایشگاهی کاربرد دارند.

  • جذب اشعه uv

پارچه های روکش دار مورد استفاده در سازه چادری دارای خاصیت جذب و اشعه ماوراء بنفش بسیار خوب هستند. این بدان معناست که در حالی که سطح نور بسیار راحتی را فراهم می کند، سایه ایمنی را برای همه کاربران فراهم می کند.

  • انعطاف پذیر و فرم پذیری بالا

با توجه به ویژگی های منحصر به فرد پارچه های مورد استفاده در سازه چادری، این سازه ها از قابلیت انعطاف پذیری و مقاومت کششی بالایی برخوردار هستند. به همین منظور معماران و طراحان می توانند توسط کابل و چهارچوب فلزی فرم های زیبایی به سازه ببخشند.

  • فرم های از پیش مهندسی شده

یکی از مزایای سازه چادری نسبت به دیگر پوششهای ساختمانی، پیش ساخته بودن و سرعت بالای اجرا و نصب آن میباشد. توصیه ما به طراحان برای فضاها و پلان هایی که پیچیدگی خاصی ندارند استفاده از فرم های پیش مهندسی شده سازه پارچه ای می باشد. مزیت این سازه‌ها در این است که طراحی و محاسبات مربوط به آنها از قبل انجام شده است.

  • مقاومت در برابر زلزله:

سازه های چادری به دلیل وزن بسیار کمی که در مقایسه با سایر پوشش های سقف دارند، در برابر زلزله مقاوم تر هستند و آسیب کمتری به محیط داخلی وارد می کنند. سازه های پارچه ای دارای خاصیت انعطاف پذیری و کشسانی هستند که موجب می شود در برابر زلزله بسیار مقاوم باشند.

  • عایق حرارتی

با توجه به گستـره ی وسیعی از پارچه هـای کامپوزیتی در عرصه سازه چادری با مشخصات فنی متفاوتی که توسط شرکتهای مختلف تولید کننده پارچه ارائه میگردد، با انتخاب کارشناسی شده و ترکیب مناسب این پارچه ها، میتوان بهره ی حرارتی فضای زیرین سازه های چادری را تا حد زیادی افزایش داد و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان سازه چادری را به حد معیارهای تعیین شده در قانون ساخت و ساز کشورمان رساند با بکارگیری پیشنهادات فنی زیر در طراحی سازه های چادری میتوان به حد بسیار مطلوبی در بهینه سازی مصرف انرژی فضای تحت پوشش سازه چادری دست یافت

ارسال نظر

02122367958
سلام
در واتس‌ اپ پاسخگوی شما هستیم