مشاوره آنلاین
مشاوره آنلاین
En
02122367958

سازه چادری کششی سردرب ورودی هتل پارسیس

سازه-های-چادری-هتل-پارسیس
امتیاز دهید

جدول مشخصات سازه چادری کششی سردرب ورودی هتل پارسیس

سال اجرا 1395
جنس لایه پارچه: 700gr/m2/الیاف: پلی استر/ رویه:PVC / روکش محافظ:PVDF
مساحت   32 مترمربع
کارفرما  جناب اقای ابراهیم ضمیری
طراحی و معماری گروه فنی و مهندسی شرکت آسمانه

هتل پنج ستاره پارسیس مشهد در سال ۱۳۹۵ در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) افتتاح گردیده است. این هتل با ۱۷ طبقه بنا و ۱۱۲ باب اتاق و سوئیت از امکانات رفاهی ویژه‌ای برخوردار می‌باشد که قطعا موجب جلب رضایت مسافران عزیز می‌شود علاوه بر این، موقعیت مکانی هتل باعث دسترسی آسان به حرم مطهر گردیده است که لذت زیارت را برای میهمانان گرامی دوچندان می‌کند.

سردرهای ورودی در معماری امروز دارای اشکال و طراحی‌های چشم نواز هستند که با بهره بردن از مزایای سازه چادری می‌توان سردرهایی با طراحی خیره کننده طراحی و اجرا نمود.

 

تعریف سردرب (ورودی)

به دروازه‌های بزرگ و مداخل اصلی ورود به ساختمان‌ها یا محوطه‌های ویژه، سردرب یا ورودی می‌گویند. در محل سردرب نهادهای مهمی مثل هتل معمولاً سازه‌ ویژه‌ای ساخته می‌شود تا بتوان ورودی اصلی آن را براحتی پیدا کرد و برای همه آشکار و نمایان ساخت.

معمولاً سردربها نقش نمادین نیز دارند و شکل آن‌ها با موضوع فعالیت نهاد مربوطه ارتباط دارد.

روان‌شناس شناخته‌شده کارل گوستاو یونگ می‌گوید نمادهایی که انسان‌ها از دیدگاه نوع معماری، ساختمان نما، سردرب، و تندیس‌ها می‌سازند، نمادی از باورها و اعتقادات آن‌هاست.

هدف ازساخت سازه چادری:

کارفرمای این پروژه جناب آقای ضمیری در سال 1395 درخواست ایجاد سازه چادری سر درب ورودی هتل مجلل پارسیس را به تیم فنی و مهندسی شرکت آسمانه ارائه دادند. سازه چادری کششی سردرب ورودی هتل پارسیس بمنظور پوشش قسمت ورودی هتل پارسیس اجرا شد. باید توجه داشت که هدف از ایجاد چنین پوشش مدرنی جنبه زیبایی و جلوه بصری هم دارد چرا که علاوه بر ایجاد سایه و جلوگیری از ریزش برف و باران زیبایی سازه برای هتل بسیار اهمیت داشت.

اطلاعات فنی سازه پارچه ای:

سردرب ورودی هتل باید بسیار دعوت کننده و خاص باشد لذا برای طراحی آن تیم فنی و مهندسی شرکت آسمانه بر آن شد تا از فرم تیزه و دره بهره بگیرد؛ در این حالت از سازه چادری برای ایجاد انحناها و خطوط تیز از کابل‌های پیش‌کشیده شده استفاده میشود. برشهای منظم پارچه که از زیر سقف برای میهمانان قابل رویت است زیبایی سازه غشایی را دوچندان میکند.در نهایت با ایجاد یک سازه 32 متر مربعی کار طراحی انجام شد.

مشخصات ساختار فولادی:

استراکچر سازه چادری کششی سردرب بدین صورت بود که برای قسمت تکیه‌گاهی دو عدد سازه فولادی ایجاد شد طراحی هرکدام ازین سازه‌های تکیه‌گاهی به شکل زیر است:

برای قسمت عمودی ستون 1.20 متر، ارتفاع در نظر گرفته شد و بعد ازآن سه عدد لوله فولادی به ستون متصل شدند. دوعدد از آنها شکل هفتی را ایجاد کردند؛ چرا که بتواند محلهایی را برای کشش پارچه ایجاد کند. لوله‌های فولادی (هفتی شکل) از یک طرف به ساختمان متصل شدند و طرف دیگر بصورت معلق طراحی شده وتوسط کابلهای کششی به ساختمان متصل شده است. لوله فولادی سوم که دارای ارتفاع کمی است با شیب بسمت خارج سومین نقطه را برای کشش و قرار دادن فکهای کشنده ایجاد میکند.

در انتها این دو تکیه‌گاه ایجاد شده برای پارچه، توسط یک لوله منحنی به هم متصل شدند.

با ایجاد چنین ساختار فولادی و کشش پارچه در مدل موج از هر طرف که به سازه غشایی نظاره شود فرمی جدید دارد. مثلا” از نمای روبرو شما شاهد دو قوس کاملا” مخالف هم توسط پارچه و لوله فولادی هستید. در حالیکه که در نمای سمت راست وچپ، دو خط شکسته مورب (لوله فولادی) را میبینید که منحنی (پارچه) را در برگرفته‌اند. این تضاد فرمی جلوه بصری را بشدت افزایش داده است.

نحوه جمع‌آوری نزولات جوی:

در طراحی سازه چادری بعنوان سقف ؛جمع‌آوری آب باران یکی از نکات بسیار مهم است. شیب ایجاد شده توسط پارچه باعث هدایت سریع آب به قسمت انتهایی میشود. بنابراین برای هدایت صحیح آب از نوارهای پلاستیکی استفاده میشود که آب را بقسمت فکهای کشنده هدایت میکند و از آنجایی که بصورت هوابند اجرا نشده است؛ بصورت ریزش ازگوشه‌ها طراحی میشود.

مشخصات جنس و رنگ پارچه:

سازه چادری کششی سردرب باید طوری طراحی شود تا بیشترین هارمونی را با بنای هتل داشته باشد. ساختمان هتل از سنگهای مشکی و کرم پوشیده شده است. جنس غشاء PVC استفاده شده از نوع 700 گرم بر متر مربع میباشد که با الیاف پلی‌استر و رویه PVC تولید شده‌اند. این پارچه‌ها محصول شرکت مهلر آلمان بوده است. استراکچر این پروژه نیز به رنگ سفید طراحی شد تا تضاد رنگ سیاه نما وسفید المان پارچه‌ای جلب توجه بیشتری ایجاد کند.

ارسال نظر

02122367958
سلام
در واتس‌ اپ پاسخگوی شما هستیم