مشاوره آنلاین
مشاوره آنلاین
En
02122367958

رفتار سازه چادری در مقابل زلزله

سازه-چادری-در-زلزله
امتیاز دهید

در این مقاله به نحوه رفتار سازه چادری در زلزله میپردازیم

زمین لرزه پدیده ای طبیعی، ناشی از لرزش ناگهانی سطح زمین به واسطه آزاد شدن انرژی ناشی از جابجایی صفحه های زمین ساختی (تکتونیکی) در امتداد گسلها، كه با شدتهای گوناگون و در نقاط مختلف كره زمین اتفاق می افتد و به دلیل عدم شناخت لایه های زیرین نمیتوان زمان و شدت آن را پیش بینی نمود.

گستره زلزله های واقع شده در نقاط مختلف كره زمین، ارتباطی را بین این نقاط نمایان مینماید. امروزه مشخص شده است كه اكثر زلزله های دنیا بر روی نوارهایی به نام كمربند زلزله خیزی واقع شده اند.با توجه به تكتونیك صفحه ای موجود، ایران در حال فشرده شدن بین صفحه اروپا، آسیا و صفحه عربستان است. بهترین نشانه این عمل نیز رشته كوه های زاگرس والبرز میباشد كه در فصل مشترك این صفحات واقع شده اند. اكثر زلزله های مهم ایران نیز در حوالی این فصل مشتركها رخ داده است. نقشه پهنه بندی زمین لرزه های رخ داده در ایران نشان دهنده این مطلب است كه هیچ نقطه ای از كشورمان را نمیتوان در مقابل اثر زلزله مصون پنداشت.

رفتار-سازه-چادری-در-برابر-زلزله

 

به همین سبب طراحی و ساخت سازه هایی كه بتوانند در مقابل زلزله پایداری خود را حفظ کنند الزامی میباشد، این موضوع درك و شناخت رفتار سیستمهای سازه‌ای را آشكار میسازد.

با توجه به آیین نامه ساختمانی به طور كلی دو روش برای ساخت سازه ای مقاوم در برابر زلزله وجود دارد.

  • سازه صلب
  • سازه نرم

سازه صلب: در اینگونه سازه ها، پارامتر طراحی تغییر شكلهای جانبی سازه تحت اثرات زلزله است بطوریكه سازه به قدری صلب ساخته میشود كه كلیه انرژی را جذب مینماید و بایستی با انتخاب اجزا بسیار مقاوم، توانایی جذب انرژی را به سازه داد.

سازه نرم: در اینگونه سازها، پارامتر انعطاف پذیری سازه در برابر حركات رفت و برگشتی كه ناشی از خاصیت خمیری آن است مورد استفاده قرار میگیرد. بدینصورت كه سازه، انرژی را با حركات نوسانی و درصد میرایی آزاد میکند.سازه-پارچه-ای-در-مقابل-زمین-لرزه

 

سازه چادری در زلزله

سازه پارچه ای یکی از انواع سازه های سبک هستند، . محاسبات مهندسی سازه بسیار پیچیده ای که توسط متخصصان به وسیله نرم افزارها انجام می گیرد تا این سازه های چادری سبک در برابر بادهای بسیار شدید، بارش باران ، وزن برف و مخصوصا زمین لرزه مقاومت لازم را داشته باشند.

سازه چادری نوعی از سازه میباشد که وزن پارچه بسیار کم است و در نتیجه، مقدار فولاد سازه ای مورد استفاده برای حمایت از غشاء نیز حداقل است. سازه پارچه ای طی مدت زمان کم و با صرف هزینه کم در مکانهای مختلف اجرا میگردد. محاسبات مهندسی سازه بسیار پیچیده ای که توسط متخصصان به وسیله نرم افزارها انجام میگیرد، تا این سازه های سبک در برابر بادهای بسیار شدید، بارش باران، وزن برف و مخصوصاً زمین لرزه مقاومت لازم را داشته باشند.

سازه چادری به سبب وزن بسیار کم سازه، تحت تأثیر زمین لرزه، نیروی شتاب زیادی را تجربه نخواهد کرد. علت اصلی خسارات ناشی از زلزله، خود زمین لرزه نمیباشد بلکه مهمترین عامل خسارت و مرگ و میر در هنگام زلزله حجم آوار حاصل از تخریب ساختمان میباشد. استفاده از سازه های سبک سبب جلوگیری از این حجم آوار و تخریب و تلفات انسانی در زیر آوار میشوند.

اجزا اصلی سازه چادری

  1. غشاء PVC در سازه پارچه‌ای: غشاء PVC در سازه پارچه ای نوعی پوشش می باشد که اجزاء تشکیل دهنده آن الیاف مقاوم پلی استر و PVC است، استفاده از الیاف پلی استر برای ایجاد مقاومت کششی در پوشش کامپوزیتی است و روکش PVC به منظور ایجاد لایه ای مقاوم و همچنین محافظ الیاف پلی استر میباشد. طول عمر متوسط این غشاءها 25 تا 40 سال می باشدوگارانتی تولید کننده 5 سال میباشد.
  2. سازه فلزی و کابلهای کششی پشتیبان سازه چادری: سازه های چادری توسط کابل ‌ها، سازه فلزی نگهدارنده و فونداسیون حمایت میشوند.
  3. اتصالات سازه چادری: در هر پروژه، ظرفیت و باربری تک تک اتصالات سازه چادری بررسی شده و متناسب با ظرفیتهای سازه ای سازه چادری مورد نیاز، این اجزاء و اتصالات طراحی میشود.

 

ارسال نظر

02122367958
سلام
در واتس‌ اپ پاسخگوی شما هستیم