مشاوره آنلاین
مشاوره آنلاین
En
02122367958

دوام و طول عمر سازه چادری

نگهداری-سازه-پارچه-ای
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله دوام و طول عمر سازه چادری را مورد بحث و بررسی قرار میدهیم

الف – ماندگاری و دوام پارچه‌های سازه چادری

ب – طول عمر سازه و اتصالات

نگهداری-از-سازه-پارچه-ای

الف – ماندگاری و دوام پارچه‌های سازه چادری به عوامل زیر بستگی دارد :

  • کیفیت ساخت پارچه
  • روکش‌های محافظ پارچه
  • جنس مواد تشکیل دهنده پارچه
  • انتخاب پارچه مناسب
  • نگهداری دوره‌ای

هر کدام از این عوامل تاثیر مستقیم در طول عمر سازه چادری شما خواهند داشت .

کیفیت ساخت پارچه :

از عواملی که تاثیر زیادی در ماندگاری و طول عمر پوشش های پارچه‌ای دارد ، شرکت تولید کننده پارچه می‌باشد.

تولید پارچه‌های مخصوص سازه چادری باید تحت تکنولوژی‌های روز صنعت پارچه‌های کامپوزیتی  انجام شود ، فرآیند تولید پارچه باید به نحوی باشد که تمام اجزا تشکیل دهنده‌ی لایه‌های مختلف پارچه ، به درستی با یکدیگر ممزوج شوند تا استحکام قابل قبولی را ایجاد کنند که بتوانند استاندارد های اروپایی را در این زمینه کسب کنند . هرچه این استحکام بیشتر باشد دوام و طول عمر سازه چادری بیشتری خواهد شد .

تولید کنندگانی مانند فراری فرانسه ، مهلر آلمان ، ورزای داگ آلمان ، سیون بلژیک و نایزیل ایتالیا از معتبرترین شرکت های تولید پارچه‌های کششی در اروپا برای صنعت سازه چادری هستند .

شما میتوانید برای مشاهده جزئیات فنی این نوع سازه به صفحه سازه چادری مراجعه کنید.

طول-عمر-سازه-پارچه-ای

 

روکش‌های محافظ پارچه :

مسلما یکی از مهمترین شاخص های دوام و طول عمر سازه چادری ، روکش‌هایی هستند که شرکت های تولید کننده در روند تولید پارچه‌های کششی برای محافظت از لایه‌های اصلی پارچه در نظر میگیرند .

در سال‌های اخیر در صنعت پارچه‌های کامپوزیتی برای محافظت بیشتر از لایه‌های اصلی تشکیل دهنده پارچه‌ها ، استفاده از پوشش پلی وینیل یدین فلوراید (PVDF) به سرعت توسعه یافته‌ است. پارچه های روکش دار به دلیل مزایایی مانند استحکام بالا، وزن سبک و کارایی تجاری به طور فزاینده ای در صنعت ساختمان  مورد استفاده قرار می گیرند. از انواع پارچه ها به عنوان مصالح سقف سالن های ورزشی، مراکز خرید ، مجتمع‌های تجاری و اقامتی و همچنین مراکز نمایشگاهی استفاده می شود. از آنجایی که پارچه های روکش دار در طول دوره خدمات به طور مستقیم در معرض محیط جوی و تحت تأثیر برف، باران، تابش خورشید، تغییر دما و غیره قرار می گیرد لذا استفاده از روکش محافظ مناسب برای پارچه که بتواند همبستگی بین خواص فیزیکی و مکانیکی برای پارچه ایجاد کند برای دوام پوشش پارچه‌ای موثر و مفید خواهد بود.

PVDF از بهترین روکش هایی است که مقاومت فوق العاده‌ای در برابر اشعه UV دارد. در بحث خورندگی نیز این روکش توانایی مقابله با عوامل خورنده را در سطح قابل قبولی از خود نشان داده است بطوریکه در آب و هوای مرطوب مدت زمان‌های طولانی در برابر عناصر خورنده مقاومت داشته است ، در کل وجود روکش PVDF به شدت طول عمر پارچه‌های کامپوزیتی را بالا برده است و باعث استقبال بیشتر مصرف کنندگان در این صنعت شده است .

جنس مواد تشکیل دهنده پارچه :

پارچه‌های کامپوزیتی بر دو پایه اصلی تولید می‌شوند :

  • پلی وینیل کلراید PVC همراه با الیاف پلی استر              2- تفلون PTFE  با الیاف فایبر گلاس

پارچه‌هایی که دارای الیاف پلی استر هستند و دارای لایه PVC می‌باشند نسبت به پارچه‌هایی که دارای الیاف فایبر گلاس هستند و دارای لایه PTFE می‌باشند ، دوام و طول عمر کمتری دارند ، البته دوام و طول عمر پارچه‌های PVC با توجه به نوع پارچه بین 25 تا 30 سال است و به دلیل قیمت پایین تر پارچه‌های PVC، استفاده از این پارچه‌ها در صنعت ساختمان خیلی بیشتر است .

پارچه‌های PVC معمولا با روکش های PVDF  و ACRYLIC در بازار عرضه می‌شوند ، طول عمر پارچه‌های PVC با روکش PVDF  بیشتر از روکش ACRYLIC است. طول عمر پارچه‌های PVC با روکش ACRYLIC با توجه به تیپ های مختلف از 5 تا 15 سال متغیر است و طول عمر پارچه‌های PVC با روکش PVDF بیست تا سی سال می‌باشد.

پارچه‌هایی که دارای الیاف فایبر گلاس با لایه PTFE هستند دارای طول عمر بالای 50 سال می‌باشند ، اینگونه پارچه‌ها فوق العاده گران و برای سازه های خاص استفاده می‌شوند.

انتخاب پارچه مناسب

انتخاب پارچه هایی که کیفیت و پایداری مناسبی برای سازه ها داشته باشند، به ویژه در مناطق بادخیز بسیار مهم است. فاکتورهای طراحی باید شامل سرعت باد در محل مورد نظر ساخت و ساز باشد و اطمینان حاصل شود که سازه طوری تحلیل شده است که در برابر شدت جریان هوا در محل پروژه مقاومت کند . انتخاب پارچه هایی که دارای ضخامت کافی و روکش محافظ مناسب نباشند باعث می شود پارچه در مدت زمان کوتاهی بر اثر شدت وزش باد پاره شود و یا به دلیل نداشتن روکش محافظ مناسب مقاومت خود را از دست بدهد ، این عوامل همانطور که توضیح داده شد در طول عمر سازه چادری موثر می‌باشند.

نگهداری دوره‌ای :

تمامی پارچه های استفاده شده در سازه چادری در طول زمان سرویس نیاز به نظافت و نگهداری دارند. هر چند که این پوشش ها دارای روکش محافظ هستند ولی دستورالعمل هایی جهت نگهداری از این پوشش ها برای دوام و طول عمر بیشتر آنها وجود دارد که کمک می‌کند مدت زمان سرویس دهی این سازه ها دو چندان شود .

از مهمترین نکات نگهداری بخصوص در مناطق با آب و هوای مرطوب جلوگیری از رشد جلبک ها روی سطح پارچه است ، آلاینده های موجود در هوا نیز می تواند تاثیرات منفی روی پارچه داشته باشد که البته نظافت دوره‌ای و بازرسی منظم باعث کاهش اثرات محیطی برای پارچه‌ها خواهد شد و در نهایت منجر به ماندگاری بیشتر می‌شود.

ب – طول عمر سازه و اتصالات سازه چادری

سازه های چادری دارای مجموعه ای از مزایای مفید هستند، ولی ما نمی توانیم به برخی از پیش نیازهای اقلیمی که باید در مهندسی و طراحی آنها در نظر گرفته شوند، بی توجه باشیم .

یکی از مهمترین موضوعات که تاثیرات منفی در سازه و اتصالات سازه چادری میگذارد، عوامل خورندگی فلزات است.

برای مقابله با خورندگی ، تمامی مقاطع و اتصالات فولادی در سازه چادری باید تحت فرآیند آبکاری گرم دارای پوشش مناسب کاتدی شوند تا بتوانند در برابر خوردگی مقاومت کنند .اگر خوردگی در سازه و یا اتصالات اتفاق بیوفتد در مراحل اولیه منجر به جابجایی های نامناسب در پارچه میشود که تاثیر مستقیم روی شکل پارچه دارد، با پیشروی خوردگی حتی ممکن است انهدام کامل سازه اتفاق بیوفتد، لذا پیشگیری از خوردگی در سازه و اتصالات مهمترین رکن دوام و طول عمر سازه چادری می‌باشد.

 

ارسال نظر

02122367958
سلام
در واتس‌ اپ پاسخگوی شما هستیم