مشاوره آنلاین
مشاوره آنلاین
En
02122367958

نحوه اعمال نیروی کششی به یک سازه چادری

نحوه اعمال نیروی کششی
امتیاز دهید

در این مقاله در نظر داریم نحوه اعمال نیروی کششی به یک سازه چادری را به صورت مختصر تضویح دهیم

سازه چادریسازه چادری، زیر مجموعه سازه های کششی محسوب میشوند. سازه های کششی، سازه هایی هستند که در آنها فقط نیروی کششی تعیین کننده است و هیچ نیروی فشاری در آنها بوجود نمی آید. در عمل شاید این موضوع به طور کامل تحقق پیدا نکند ولی با توجه به اینکه اکثر اعضای این سازه ها تحت تاثیر کشش هستند، به این نام خوانده میشوند.

سازه های کششی برای پایداری خود باید تحت کشش قرار گیرند. نحوه اعمال نیروی  کششی به این سازه ها در عملکرد آنها تاثیر گذار خواهد بود. در ادامه چند روش رایج در اعمال نیروی کششی به یک سازه چادری بررسی میشود.

1- اولین و شاید راحت ترین شیوه کشش در سازه های چادری، کشیدن گوشه های چادر است.

در این روش یک گوشه چادر به تکیه گاه متصل شده و بوسیله یک سیستم مکانیکی (همانند رزوه) به سمت تکیه گاه کشیده میشود. این کار باعث ایجاد نیروی کششی در پارچه میشود، اما محدوده کوچکی را تحت تاثیر قرار میدهد. این شیوه برای سازه هایی مناسب است که طرح ساده ای دارند و به نیروی کششی زیادی احتیاج ندارند.

کشش-مستقیم-گوشه-های-چادر

کشش مستقیم گوشه های چادر

2- استفاده از کابل در حاشیه سازه چادری

در بسیاری از موارد برای اعمال نیروی کششی به سازه چادری از کابلهای محیطی استفاده میشود. برای این منظور در محیط چادر، محلی برای عبور کابل در نظر گرفته میشود و این کابل در تمام طول پارچه حرکت میکند. زمانی که کابل در دوانتهای خود کشیده میشود، باعث کشش پارچه نیز میگردد. مزیت این روش نسبت به شیوه قبل این است که تمام محیط سازه چادری کشیده میشود و نیروی کششی به تمام سازه اعمال میگردد.

به طور معمول در این روش از قطعات کشنده ای در گوشه چادر استفاده میشود. این قطعات دو منظوره هستند بدین صورت که هم باعث کشش گوشه چادر میشوند و هم کابلهای محیطی.

قطعه-کشنده-پارچه-و-کابلهای-محیطی

قطعه کشنده پارچه و کابلهای محیطی

3- گاهی لازم است که سازه چادری به یک لبه صلب (همانند دیوار یا یک پروفیل فولادی) ختم شود.

در این حالت که اکثرا جهت هوابند کردن فضا ایجاد میشود،در لبه های سازه چادری قطعاتی تعبیه میشود که به عنوان کشنده پارچه عمل میکنند. این قطعات بوسیله رزوه (پیچ) به تکیه گاه متصل میشوند. بوسیله باز و بسته کردن رزوه ها، نیروی کششی به سازه چادری اعمال میشود.

اتصال-سازه-چادری-به-لبه-صلب

اتصال سازه چادری به لبه صلب

 

ارسال نظر

02122367958
سلام
در واتس‌ اپ پاسخگوی شما هستیم