مشاوره آنلاین
مشاوره آنلاین
En
02122367958

تنوع فرمهای سازه پارچه‌ای

تنوع-فرمهای-سازه-چادری
3.7/5 - (3 امتیاز)

تنوع فرمهای سازه پارچه‌ای یکی از مشخصه‌های اصلی در این نوع سازه است. به علاوه، اینکه بایستی در طراحی معماری سازه‌های پارچه ای، فرم پارچه را بخشی از سیستم سازه‌ای و باربری سازه‌ دانست.

به عبارتی دیگر در طراحی سازه­ چادری کششی و سقف متحرک پارچه ای باید تلاش نمود تا بیشتر از اینکه سازه پارچه ­ای نقش یک پوشانه را داشته باشد، نقش یک عنصر سازه­ ای واقعی و یک سقف یا سازه چادری باربر را ایفا نماید.

با رعایت این اصل میتوان یک سقف و سازه چادری بهینه ­تر و اقتصادی ­تر را به خریدار ارائه نمود. لازم است بدانید بکارگیری سازه‌ پارچه‌ای در دهانه‌­های بزرگتر، مسئله وابستگی معماری و سازه را پیچیده‌تر و حساس­تر میکنند.

تنوع موجود در پروژه­های اجرا شده­ سازه‌­های چادری کششی حاصل خلاقیت طراحان سازه چادری در استفاده تک موردی یا ترکیبی، از المانهای سازه چادری زیر است؛ که با توجه به ملاحظات سازه­ای و نیازهای پروژه اعم از:

  • ترکیب و ایجاد هارمونی فرم معماری سازه چادری با سایر عناصر معماری ساختمان
  • میزان بهره گیری فضای زیرین سازه چادری از نور طبیعی در تمام یا اوقات مشخصی از روز
  • بسته به نظر معمار ، میزان رؤیت سازه های تکیه گاهی و کشنده ها ی سازه چادری از داخل یا خارج فضا طراحی و ایجاد میگردند.

 رئوس برخی فرم‌های متداول سازه های پارچه ای

در اینجا به رئوس برخی فرم‌های متداول سازه های پارچه ای اشاره میشود.

سیستمهای قوسی

یکی دیگر از فرمهای متداول در سازه‌های پارچه‌ای، فرم‌های قوسی است.

در این فرم‌ها معمولا از دو قوس با انحنای مخالف در دو جهت استفاده می‌شود تا مقاومت سازه چادری در مقابل بارهای ثقلی و مکشی باد تامین شود.

در این نوع از سازه های چادری به دلیل استفاده زیاد از عناصر فولادی، سازه چادری طراحی شده (نسبت به سایر فرمهای سازه های چادری) گرانتر خواهد بود.

سیستمهای مخروطی

سازه های چادری مخروطی شکل از جمله اشکال و فرم های اصلی آنتی کلاسیک سازه های چادری هستند که از بهینه ترین و پایدارترین فرم باربری در بین سایر فرم های سازه های چادری میباشند.

شکل مخروطی سازه چادری های مخروطی متصل به پایه مرکزی، از متداول‌ترین و بهینه‌ترین حالت های سازه چادری است . سازه های چادری مخروطی هم به صورت منفرد و هم به شکل‌ چند مخروطی با قوس‌های به هم پیوسته یا مخروطهای معکوس و ترکیب با سایر فرمهای سازه چادری به کار میرود.

در طراحی سازه های چادری مخروطی شکل درصورت نیاز به محدود نشدن زاویه دید زیر سازه چادری، میتوان پایه مرکزی سازه چادری را حذف و ستون سازه چادری مخروطی شکل را به صورت معلق (یک تیرک معلق در زیر سازه چادری) اجرا نمود.

سیستمهای تیزه و دره

یکی از فرمهای مناسب و کارامد در سازه‌های پارچه‌ای، این فرم دالبری‌شکل سازه چادری است که متشکل از فرورفتگی و برآمدگی‌های متناوب است.

در این حالت از سازه چادری برای ایجاد انحناها و خطوط تیز از کابل‌های پیش‌کشیده شده استفاده میشود.

سیستمهای زین اسبی

در شکل آنتی کلاسیک زین اسبی سازه جادری، انحنای سطح سازه پارچه ای با استفاده از تکیه گاه های پیرامونی که همه آنها در یک صفحه نیستند ایجاد میشود و به کمک این تامین انحنا ء در هر دو جهت داخل و خارج در تمام نقاط سطح پارچه ی سازه چادری، پایدار و باربر میشود.

از حیث معماری سازه های پارچه ای میتوان طرح زین اسبی سازه پارچه ای را ترکیبی از دو المان قوسی و تیز و دره دانست و به دلیل حداقل مصرف سازه فولادی آن را اقتصادی تر و ارزان ترین حالت سازه های چادری برشمرد.

در طرح زین اسبی اشکال آنتی کلاسیک به کمک اجزای تکیه گاهی پیرامون سازه چادری که از تغییر ارتفاع برای ایجاد سطوح دو انحنایی سازه پارچه ای بهره میگیرند تولید میشوند.

ارسال نظر

02122367958
سلام
در واتس‌ اپ پاسخگوی شما هستیم